Transscript
av webbcast Millicom / TIGO, 2020-04-30 CET 14:00 till 15:20
Millicom rapporterade idag ett starkt resultat men meddelade samtidigt inställd utdelning och avbrutna återköp. Även en del kapitalinvesteringar / CapEx drogs in. Sammanlagt håller de inne mellan $550 och $650 miljoner.
Marknaden skrämdes av detta och handlade ner aktien 10% på den knappa timme börsen var öppen mellan 12:00 och 13:00 dagen före valborgsmässoafton.
Det blev väldigt trångt i dörren.
Marknaden skrämdes av detta och handlade ner aktien 10% på den knappa timme börsen var öppen mellan 12:00 och 13:00 dagen före valborgsmässoafton.
Det blev väldigt trångt i dörren.
Nedan följer ett referat av den webbcast som hölls nyss.
50% av fsg-ställen har varit stängda under lock-down (därav 6-7% minskad omsättning i April)
Motmedel har blivit Digitala kanaler
Arbetar med regeringar för att hålla öppet och dessutom ge gratis-tjänster.
Fördel: Håller kundbasen lojal och aktiv
Arbetar med regeringar för att hålla öppet och dessutom ge gratis-tjänster.
Fördel: Håller kundbasen lojal och aktiv
Fördel: Ökat antal kunder inom småföretag som nu sitter
hemma och jobbar
Kunder som är hemma är uppkopplade och de har sett 40-50%
ökning av trafiken.
Positivt är är att nätverket har klarat den ökade trafiken.
Positivt är är att nätverket har klarat den ökade trafiken.
Pga ökad osäkerhet i valutor har man ställt in utdelning och
återköp för att säkra cash flow.
Man tar hellre i för hårt och för tidigt än för sent och för lite.
Man tar hellre i för hårt och för tidigt än för sent och för lite.
6-7 % omsättningsminskning i Latinamerika i April
Trenden de redan ser är ökat användande efter påsk.
Digitaliseringen påskyndas tack vare covid. Folk gör top-up online
istället via butiker.
I Q&A framkom att det skett en DUBBLING om än från låga nivåer. Men nu lär
sig kunderna att göra top up online där de har högre marginaler (mer från Q&A nedan).
Man tar höjd för recenssion under 2020 och laddar för ett
starkt 2021
2 miljarder dollar i likviditet – Urstarkt
+ 550m$ till 650 m$ tack vare åtgärderna lägre capex via prioriteringar, inställd utdelning och återköp av aktier. Pengarna finns alltså kvar i bolaget.
+ 550m$ till 650 m$ tack vare åtgärderna lägre capex via prioriteringar, inställd utdelning och återköp av aktier. Pengarna finns alltså kvar i bolaget.
Internt kallas pengarna "The Big Bazooka"
Framtid ”post-COVID future”
Skolor arbetar från distans, konserter online, företag jobbar från distans,
e-handel ökar, digitala betalningar, omfördelning av investeringar mot digitala
förbindelser.
TIGO kommer att vara en bland kvarvarande starka leverantörer
när svagare operatörer slås ut.
Deras marknad och möjligheter kommer sannolikt att öka i storlek pga Covid snarare än
minska.
Prepaid och b2b minskar med 3% och Postpaid och Home ökar
med 5%
Dyrare dollar gav dyrare utvecklingskostnader ifrån USA och påverkade EBITDA med 1%.
De har stresstestat sin balansräkning.
Väldigt lite av lånen för faller under 2020/2021, endast 270
m$ totalt
Kabelnätsutrullning pausad – non-critical
Skuldsättningsgrad endast 3,25x vilket bara är
marginellt högre än q1-19 på 3,19x
De är otroligt stolta över sitt arbete och snabba resultat i åtgärder senaste sex veckorna.
De betonar att de är väldigt starka i sitt cash flow. De har gjort snabba åtgärda för att säkra cash flow och är i
en situation för att agera snabbt när läget förbättras.
Q&A
Q: En fråga om cash flow och de hårda åtgärderna.De säger ”important
message to all share holders, cash flow is secured and will not be affected during 2020, a bold statement but we are devoted to this.”
Det skulle då innebära att de genererar lika mycket vinst som krävs för den minimerade verksamheten eftersom de pausat mycket av sin verksamhet så länge Covid pågår. (min egen tolkning)
Konkurrenterna gör likadant som TIGO, de har också pausat
utrullningar och håller också bara ställningarna. Detta gör att TIGO slipper föra
ett tvåfrontskrig mot både Covid och konkurrenter.
Affärerna i Columbia går fortsatt starkt. De är först ut med
700MHz.
Q: Varför känns åtgärderna hos Tigo i sydamerika mycket hårdare
än på andra Telecom-operatörer i världen?
Kanske har vi tagit i för hårt och bromsat för mycket men vi
vill hellre agera för tidigt än för sent. Våra marknader har haft mycket
hårdare lock-downs än andra länder, de borde inte ens kallas lock-down utan utegångsförbud 24/7, "de får inte ens gå ut med hunden".
Så snart lock-downs släpps kommer läget återställas. Det som
vi sett i April är sannolikt inte representativt för resten av året men vi
måste agera efter det vi ser nu.
De har haft en intern debatt ”är vi för
försiktiga?”. Bra om det är så då har vi skyddat företaget, då är vi redo när
det lättar, vi kan väldigt snabbt trycka på gaspedalen igen.
Q: Om ni kommer ut efter lock-downs med enbart 30m$ hit på
omsättningen är inte era besparingar på $550 överdrivna om ni det släpper
om enbart ett par veckor?
Det vet vi inte, kanske men valutorna fluktuerar
också. Vi vet inte NÄR allt blir normalt. Därför kände vi oss tvungna att agera
så här hårt och snabbt.
Q: Vad gäller om Costa Rica Telefonica tvisten inte löser sig?
Vi har inte kvantifierat hur det påverkar våra marknader. Vi
vill gärna ha tjänsten då vi ser synergier på flera ställen men främst i Costa
Rica. Villkoren i avtalet är svart eller vitt och måste vara klara 1:a maj. Tigo kommer
att utföra sina åtaganden men de kommer inte förlänga om motparten Telefonica
hävdar sina legala rättigheter vilket inte stämmer med avtalet då kommer Tigo
försvara sig i rätten.
Q: Hur påverkar Lock Down och era extrema åtgärder era
långsiktiga mål?
Ingenting. Bolaget är skyddat, alla avdelningar står redo att
starta upp blixtsnabbt så snart lock-downs hävs.
Q: Ni har första eller andra platsen i alla marknader. Hur
kan ni nyttja det när ni startar upp?
Bolagen kommer vara väldigt försiktiga vid uppstarten.
Konkurrenter kommer stå under press av likviditetsskäl och tvingas vara
försiktiga. Regulatorerna kommer förändra sina regler, när operatörer som Tigo
ställer upp och tjänar folket kommer regulatorerna sannolikt stötta de
operatörer som är starka och kan överleva genom lättnader i regelverken.
Q: Vilka marknader är ni oroade för när pandemin är över?
Waw, Tiden får tala om detta, det kan vi inte svara på.
Vi kommer inte gå runt i för stora skor utan arbeta där marknaderna fungerar.
Vi kommer inte gå runt i för stora skor utan arbeta där marknaderna fungerar.
Internt kallar vi vår cash flow på > 2 mdr$ för ”the big
bazooka”. Den ger oss handlingsfrihet.
Om, jag säger om, vi har varit för försiktiga med vår Big
Bazooka så kommer företaget inte tagit skada. Vi har kvar alla strategiska
personer och produkter. Om pandemin varar längre kommer vi att vara den
starkaste operatören som överlever längst.
Q: Om Costa Rica affären med Telefonica spricker kommer detta
att konsumera $550 m eller lika mycket som ni sparar in i Cash Flow?
Nej. Vi måste göra dessa åtgärder för vi kan inte sälja denna
produkt så länge det är Lock Downs men vi kan utan tvekan återinföra produkten
igen när läget blir normalt.
Värdefull information. Tack Affekaffe!
SvaraRadera